Positiivisen asenteen ja iloisuuden lisäksi oppaan tulee olla hyvä asiakaspalvelija, eikä sitä opita kirjoista, se on ihmisen ominaisuus tai sitten ei. Valitettavan usein tämä ominaisuus monelta asiakaspalvelutyössä toimivalta puuttuu. Asiakas on otettava vakavasti kaikkien asioiden kanssa. Monesti on niin, että ongelma voi toisista tuntua pieneltä, on kuitenkin muistettava että pienikin ongelma voi olla elämää suurempi asianosaiselle. Kukaan ei voi tuntea kuinka toinen tuntee. Monet turistit säästävät rahaa pitkään, päästäkseen matkalle ja odotukset ovat korkealla. Opas voi pelastaa loman, joskus jopa pelkällä hymyllä. Toisten ihmisten ja kulttuurien kunnioitus!
Kuuntelutaito, empatia ja tunneäly ovat tärkeitä ominaisuuksia. Opas näkee ja kuulee monenlaisia asioita asiakkailta, hyvin henkilökohtaisiakin. Tässä vain pari esimerkkiä.
Pienen lapsen äiti kyyneleet silmissä kertoi ikävästä tapahtumasta. Kysyin, voisinko tehdä asialle jotakin, hän halusi vain jakaa tämän ikävän asian jonkun kanssa.
Vanhempi liikuntarajoitteinen nainen oli hissittömässä hotellissa ja kesti jonkin aikaa ennen kuin hän sai huoneen, jonne oli helpompi kulkea. Asiakkaalle riitti, että hän sai purkaa kiukkunsa ja lopulta hän kiitti, että vain kuuntelin.
Elämänkokemuksesta on valtavan suuri hyöty monessakin asiassa ja asiakkaat arvostavat sitä.
Oppaalla on oltava stressinsietokykyä ja tilannetajua. Työajat ovat epäsäännölliset ja niihin voi tulla muutoksia hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Työssä voi tapahtua mitä tahansa. Molempia ominaisuuksia vaatii mm. se kun kyydissä on viiskymmentä matkustajaa ja huomaa kuljettajan olevan "pikku hiprakassa". Vastuu on kuljettajan lisäksi oppaalla. Onneksi asiakkaiden lento oli kaksi tuntia myöhässä. Kuljettaja meni vaihtoon välittömästi, sillä sekunnilla. Tämä on varmasti niitä harvinaisempia tapahtumia.
Todennäköisesti jossakin vaiheessa tulee esille jonkinasteisten ensiaputaitojen tarpeellisuus. Jokaisella meistä tulisi olla edes hiukan tietoa ensiavusta. Vähintäänkin KKK -> kylmä, koho, kompressio !
Kielitaitoa painotetaan. Se että paikallinen kieli on jotenkin hallussa, on suuri plussa, englannilla kuitenkin pärjää hyvin pitkälle. Olin unohtanut jopa ruotsin kielen, se kuitenkin hiukan palautui mieleen sitä kuullessani.
Deppejä (lentokenttäkuljetus kohteesta lentokentälle) tein paljon norjalaisille ja ruotsalaisille. Olin ylpeä itsestäni sanoessani Ruotsiin palaaville: "jag hoppas en trevlig resa tillbaka till hemma". (Osaan näköjään kirjoittaakin sen). Yllättäen se vain muistui mieleeni. Jotkut matkanjärjestäjät tukevat oppaan kieliopintoja, meillä siihen ei olisi ollut aikaa, koska aikaa ei juuri ollut nukkumiseenkaan.
Ulospäinsuuntaunut henkilö yleensä pitää myös esiintymisestä. Olen aina esiintynyt mielelläni. Lapsena ja vähän aikuisenakin olen näytellyt ja laulanut , eikä myyntityö onnistu kovin hyvin jos esiintyminen on vaikeaa, mutta nyt huomasin todella nauttivani siitä.
Perus atk-taidot on hyvä olla. Raportointi retkistä ja hotellipäivystyksistä tosin tehtiin käsin kirjoittamalla. Toisissa yrityksissä voi olla eri käytäntö.
Suureksi onnekseni sain olla pääsääntöisesti asiakkaiden kanssa retkillä tai hotellipäivystyksillä. Vaikka tietokone on aina ollut työvälineeni, minun luonteellani pelkkä toimistossa istuminen ei riitä. Ainakaan niin kauan kuin tätä energiaa riittää.
Yleensä kohteessa myydään retkiä, joten myyntikokemuksesta on hyötyä.
Ajokorttia yleensä vaaditaan, itse en sitä tarvinnut, hyvää kuntoa sitäkin enemmän kävellessäni kilometrejä viidenkymmenen asteen helteessä hotellipäivystyksiä.
Siinäpä muutama vinkki oppaaksi aikoville.
Yllätyksiä
Monelle oppaalle, kuten minullekin, saattaa paikan päällä tulla yllätyksenä ylimääräiset kulut. Näitä voivat esimerkiksi olla matkakulut liittyen työlupiin tai junamatkoihin kotoa lentokentälle (näistä tosin tiesin aiemmin). Joitakin työstä johtuvia matkakuluja kohteessa ei työnantaja välttämättä korvaa. Esimerkiksi jotuessasi käyttämään bussia hotellipäivystyksillä. Omakustanteisen työpuhelimen hankinta yllätti, sim-kortti tuli yritykseltä.
Näistä saattaa olla painettuja ohjeistuksia, mutta itse lähdin kesken kauden ja sain "brosyyrin" vasta kohteessa.
Kannattaa varautua niin, että pärjää ensimmäiseen palkkapäivään.
Verotuksesta ja muusta
Vähintään puolen vuoden työskentely ulkomailla antaa verovapauden Suomeen (ei koske Suomesta lähetettyjä työntekijöitä). Työajan jäädessä päivänkin alle kuuden kuukauden, saattaa joutua maksamaan verot sekä Suomeen että kohdemaahan. Palkkatodistuksen saaminen voi olla todella hankalaa, jopa mahdotonta, samoin verottajalle toimitettava tieto siitä, kuinka paljon veroja on maksettu työskentelymaahan.
Suomalaisten ja muiden eurooppalaisten yritysten kanssa tätä ongelmaa en usko tulevan. Ikävien yllätysten vuoksi kannattaa aina selvittää asiat etukäteen.
http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Suomesta_ulkomaille/Toihin_ulkomaille
Nuorestakin iästä huolimatta kannattaa muistaa, että eläke ei välttämättä kerry euroopan ulkopuolisissamaissa. Ei Turkissakaan, ellei työnantaja ole esim. suomalainen.
Yrityksissä on erilaisia toimintatapoja ja käytäntöjä. Palkoista, eduista, vakuutuksista, verotuksesta yms:ta on hyvä ottaa selvää etukäteen.
******************************
Jos työtä voi rakastaa, opastyö on se mitä rakastan. Sen tuoma kokemus kaikkine sattumuksineen on, voisinko sanoa, haluamatta ketään loukata, on lähes vertaansa vailla.
******************************
Kun lähdet vieraaseen kulttuurin, ole hyvä ja tutustu siihen edes muutaman
Manavgat
minuutin verran. Sen verran on hyvä kunnioittaa eri kulttuureita, ettei lähdetä ottamatta selvää aivan perusasioista.
Alanyassa ruokaillessani eräässä ravintolassa, kuului päivän toiseksi viimeinen rukouskutsu moskeijasta. Kuulin viereisessä pöydässä naisen ihmettelevän ääntä tarjoilijalle. Anteeksi vain, mutta myötähäpeä iski. Tarjoilija meni hämilleen, katsoi apua anovasti minuun. Lupasin selvittää asian suomalaiselle pariskunnalle. Niinpä kerroi pariskunnalle mistä "se omituinen" ääni tulee ja vieläpä viisi kertaa päivässä.
Manavgat |
Kappaleen "Verotuksesta ja muusta" oikeellisuuden jokaisen tulee tarkistaa itse. Lait ja säädökset muuttuvat aika ajoin.
Kaikki muu tieto, nyt ja aina, pohjautuu omiin kokemuksiini ja mm. yritykseltä saamaani informatioon.
Toivottavsati tämän lukee joku joka haluaa oppaaksi, hyvin olet kirjoittanut (vaikka en itse opas olekaan). Muutenkin kirjoitat hyvin, vaikka aihe ei nyt joka postauksessa olekaan kiva. Toivotan sinulle paranemisia, hyvää kesää, aurinkoa ja kaikkea hyvää elämässäsi. Jos satun näkemään satamassa niin tulen kasvotusten kiittämään ja juttelemaan.
VastaaPoistaTämähän on jännittävää :) Mitä ilmeisemmin olet minut satamassa nähnyt. Nähdään siis pian. Mukavaa ja aurinkoista iltaa!
VastaaPoistaEija